مرتضى للخطيب: «عندي كلام لو قولته مش هتنزل من البيت» (فيديو)
التحرير الإخبـاري -

انتقد مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك، آراء بعض المحللين حول المستوى الذي ظهر به الفريق الأبيض، أمام المقاولون العرب مساء أمس الأحد، مثل جمال حمزة لاعب القلعة البيضاء السابق، والإعلامي كريم حسن شحاتة، معلقًا: «خايفين يقولوا إن الزمالك هو الأول على الدوري دلوقتي، وقاعدين يقولوا إن المقاولون كان أحسن، هما دول الزمالكاوية؟».

وحقق الفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك فوزًا صعبًا على نظيره المقاولون العرب في المباراة التي جمعت بينهما مساء الأحد على ملعب «بتروسبورت» ضمن منافسات الجولة العاشرة من مسابقة الدوري المصري الممتاز.

تقدم الزمالك في الدقيقة السادسة من ركلة جزاء أحرزها محمود علاء ليرفع رصيده إلى 6 أهداف يتصدر بهم قائمة هدافي المسابقة، وتعادل المقاولون العرب عن طريق إسلام فؤاد في الدقيقة 31 وخطف يوسف أوباما هدف الفوز للزمالك في الدقيقة 85 من زمن اللقاء، ليرتفع بذلك رصيد أبناء ميت عقبة إلى 17 نقطة يتصدر بهم جدول المسابقة بينما تجمد رصيد ذئاب الجبل عند 7 نقاط يحتل بهم المركز الثالث عشر في جدول الدوري.

وعلق مرتضى خلال تصريحاته تليفزيونية لقناة الحدث، على هتافات بعض الجماهير خلال مباراة المقاولون العرب، قائلًا: «دول العيال الصايعة اللي إسمهم ألتراس اندسوا وسط جمهور الزمالك، ولما لقيتهم بيشتموا قولتلهم هفضي المدرج، أنا ما يهمنيش يشتموا الخطيب أو حد تاني، مع إني اتشتمت من جمهور الأهلي في مباراة حوريا الغيني، أنا والجيش وتركي آل الشيخ، مش مشكلتي مع العيال المجرمين دول، أنا اللي يهمني إن الخطيب نفسه كان قاعد بيضحك، وكان سهل جدًا نقوله يا خطيب قول الحق التونسي عمل ولا لأ».

واستمر رئيس القلعة البيضاء في حديثه: «إحنا نادي محترم، وهددت جمهور الزمالك إني هفضي المدرج بالكامل عشان يبطلوا شتيمة لكن إنت يا خطيب لو مش قادر على العيال دي كان أقل حاجة تاخد بعضك وتمشي من الاستاد، سهل جدًا يا خطيب أقول كلام ما ينزلكش من البيت، ونحكي حكاية التونسي والشقة بتاعة شارع التحرير وإيه كان بيحصل فيها إيه، هل جمهور الأهلي المحترم يرضى إن جمهور الزمالك يشتم محمود الخطيب؟ لو الألتراس رجع المدرجات هيرجع في منتهى الإجرام والسفالة».  


 



إقرأ المزيد